BARZA Cava kan kurken laten knallen dankzij Business Angel financiering

ANTWERPEN. Wat twee jaar geleden startte als een bijberoep voor Hans Vanattenhoven, is ondertussen uitgegroeid tot een kwalitatief, hoogstaand Belgisch cava merk, Barza cava genaamd. Deze ambitieuze ondernemer wil nu een internationaal merkenportefeuille uitbouwen in dranken. Hiervoor werd het bedrijf “Havana Distribution NV” opgericht en voor de financiering werd er een beroep gedaan op enkele Business Angels via BAN Vlaanderen.

“Tijdens mijn 5 jarige carrière bij Procter & Gamble besefte ik dat ik eerder ondernemer ben dan een corporate persoon en besliste een eigen activiteit op te zetten. Van de vele ideeën die ik toen had, heb ik de slaagkansen afgewogen tegenover het vereiste budget en koos ik ervoor een nieuw cavamerk te lanceren in België. Twee jaar heb ik in bijberoep naast mijn vaste job deze activiteit uitgetest en kunnen fine-tunen zonder al te veel risico. Uiteindelijk was de activiteit niet meer te combineren met mijn vast werk en heb ik voor mijn droom en passie gekozen sinds begin dit jaar. Ondertussen werd een vennootschap opgericht (Havana Distribution NV) en zitten we in volle expansie qua naambekendheid en zakencijfer. De eerste prioriteit is het nationale merk BARZA cava verder uit te bouwen. Momenteel zijn we in heel België actief alhoewel vooral Vlaanderen de grote cavadrinkers zijn. Recentelijk nemen we ook onze eerste stapjes in de export. Op korte termijn willen we Barza als nationaal merk uitbouwen (retail + horeca). We willen de huidige marktleiders van de cavamarkt in België challengen door consumentrelevante innovatie te brengen qua product maar ook in onze commerciële aanpak. Op middellange termijn moeten we ook ons plaatsje hebben in enkele omringende landen. Het uiteindelijke doel is immers om in landen waar Cava een kwalitatieve naambekendheid heeft, Barza Cava te vestigen en marktaandeel op te bouwen”, aldus Vanattenhoven.

Als jonge en snelgroeiende onderneming kom je uiteraard ook met financieringsvraagstukken in aanmerking. Vandaar dat Vanattenhoven, na het lezen van een succesverhaal in Bizz Magazine, contact heeft opgenomen met BAN Vlaanderen. “Het eerste contact is los en vlot verlopen waarbij ik uitleg kreeg over de meerwaarde van BAN Vlaanderen. Vervolgens nam ik deel aan Combifin, wat staat voor gecombineerde financiering en waarbij mijn businessplan werd doorgelicht en geoptimaliseerd door een panel van experts in de verschillende financieringsdomeinen. Op dat punt was het moment aangebroken om effectief mijn project te gaan voorstellen aan de business angels. Na deze presentatie waren er 7 business angels geïnteresseerd. Als je met zoveel geïnteresseerden zit volgt daarop een lange maar belangrijke fase waar beide partijen aftasten of aan ieders wensen en verwachtingen tegemoet gekomen wordt. Uiteindelijk ( 7 maanden later) zijn er 4 business angels ingestapt, waaronder enkele die ik persoonlijk ken”, schetst Vanattenhoven de werking van BAN Vlaanderen.
Naast kapitaal brengen business angels traditioneel ook heel wat ervaring en know-how in de onderneming. Hierdoor is het zo dat bedrijfsleiders die gefinancierd werden door business angels, doorgaans minder “leergeld” betalen. Vandaar dat voor de business angel financiering ook wel de term “Smart Money” wordt gebruikt. Ook daar maakt Vanattenhoven sterk gebruik van: “Het allerbelangrijkste is dat de business angels iets kunnen bijbrengen. Ik verwacht niet dat zij mee de mouwen opstropen maar we hebben een principe van beschikbaarheid afgesproken. Het was belangrijk om verschillende competenties aan te trekken en ik wil op elk moment hun advies kunnen vragen. Zo kunnen we betere beslissingen nemen en dat zie ik dan als het belangrijkste voordeel. Een tweede voordeel is het hefboomeffect op je financiering dat je door de inbreng via het business angel netwerk Vlaanderen kunt bekomen (BA+lening van het Participatiefonds).
Eerst maakte ik me wel zorgen over het feit dat je als ondernemer een groot stuk van je beslissingsmacht in het bedrijf uit handen geeft aan de business angels, maar vermits ook zij meezitten in het kapitaal worden steeds de best mogelijke beslissingen genomen in functie van de waardecreatie in het bedrijf. De meesten zetelen in de raad van bestuur en bovendien is het vertrouwen in elkaar het fundament van dergelijke business angel samenwerking. Maar naast vertrouwen moeten er ook goede afspraken zijn, want alleen met een grondige voorbereiding van de samenwerking, uitgewerkt in een overeenkomst en businessplan, alsmede met een open communicatie gedurende de samenwerking, kom je tot een goed en efficiënt bestuur”, concludeert Vanattenhoven.

Tot slot vragen we Vanattenhoven nog wat hij andere ondernemers zou willen adviseren die overwegen een eigen bedrijf op te richten of extern kapitaal wensen aan te trekken: “Ik raad iedereen aan om goed te onderzoeken wat de verschillende financieringsmogelijkheden zijn en dan de voor hem/haar juiste keuze te maken. Aan zij die overwegen een eigen bedrijf op te richten zou ik gewoon zeggen ‘Doen! Begin beter vandaag dan morgen.’ Er zijn veel te veel mensen die wel overwegen een bedrijf op te richten, uiteindelijk door twijfel de droom uitstellen, en op de duur niets doen en er spijt van krijgen. En tot slot nog dit: Wie inmiddels dorst heeft gekregen na het lezen van dit artikel kan nu onze flessen bij Colruyt verkrijgen”, lacht Vanattenhoven.