Business Angels van BAN Vlaanderen en Schoenen Torfs versterken jonge onderneming met raad, ervaring en kapitaal

Selma.ai krijgt expertise en fondsen om groei te verzekeren

Antwerpen, 9 november 2017 – De jonge Belgische onderneming Selma.ai krijgt nieuwe fondsen in de vorm van een totale investering van 400.000 euro. Het leeuwendeel is afkomstig van Schoenen Torfs, een bestaande klant van Selma.ai die zijn COO Stijn De Knop afvaardigt naar de Raad van Bestuur. Daarnaast stapt Business Angel Jean-Marie Vliegen in als investeerder en lid van de Raad van Bestuur en wordt Bert Baeck onafhankelijk voorzitter. 

De instap van deze ervaren zakenlui stelt de jonge onderneming in staat haar uniek product te perfectioneren en naar nieuwe en grotere markten te brengen. Selma is een intelligente applicatie die B2C marketeers helpt om hun klanten efficiënt persoonlijk aan te spreken.

Ingenieurs Pieter Strouven en Samuel Van den Bergh gingen in 2015 van start met de ontwikkeling van een intelligente tool die B2C-marketeers in staat zou stellen hun massa's klanten en prospecten te benaderen met de klantgerichtheid van een buurtwinkel. Ze experimenteerden met lerende applicaties gebaseerd op Data Science-technieken.

Uit het project ontstond de idee om een algemeen inzetbare tool te ontwikkelen voor B2C marketeers. De ondernemers overlegden met prospecten en ondernamen een haalbaarheidsstudie om het potentieel van het idee te onderzoeken. Het onderzoek bevestigde de marktvraag naar een intelligente virtuele assistent voor gepersonaliseerde campagnes.

In november 2016 richtten de initiatiefnemers hun eigen onderneming op om Selma verder te ontwikkelen en in een product om te zetten en te commercialiseren.

Pieter Strouven: “Tools voor B2C marketing zijn legio beschikbaar, maar ze bieden nauwelijks of geen intelligentie. Daardoor komt de boodschap te laat, bij de verkeerde doelgroep of doet ze gewoon niet ter zake. Zo mist ondanks alle technologische hulpmiddelen het gros van alle direct marketing nog steeds zijn doel. De marketeer is op zichzelf aangewezen om de massale hoeveelheden gegevens te analyseren, te segmenteren en efficiënt in te zetten. Selma is een virtuele Data Scientist die dat routinematige werk overneemt en de marketing professional in staat stelt zich meer met de kwaliteit van zijn campagnes en strategie bezig te houden.”

Een kapitaalverhoging voor een compleet bedrag van 400.000 euro moet de firma nu in staat stellen om voort te groeien. Het gros van de fondsen is afkomstig van Schoenen Torfs, dat door zijn decennia ervaring met B2C massamarketing tegelijk ook onschatbare kennis en ervaring levert om Selma te perfectioneren. Business Angel Jean-Marie Vliegen is voormalig CFO van Procter & Gamble en levert naast zijn kapitaalinbreng jaren financiële en ondernemingservaring in B2C. TrendMiner CEO Bert Baeck is onafhankelijk voorzitter. Beiden zetelen ze in de Raad van Bestuur naast de twee oprichters en Stijn De Knop, COO bij Torfs. Voorts treden nog een aantal Business Angels van binnen en buiten Business Angels Netwerk Vlaanderen in met kleinere investeringen
Het verse kapitaal wordt aangewend om nieuwe medewerkers te rekruteren voor onderzoek en productontwikkeling. Ook komt er meer ruimte om te prospecteren, pilootprojecten uit te voeren en het product te verfijnen. Selma krijgt meer proactieve vaardigheden; de marketeer krijgt aanbevelingen om zijn kanalen optimaal te gaan benutten.

De onderneming wil begin 2018 een business developer/customer success manager aanwerven. Selma.ai wil na haar initiële focus op Belgische markt, ook Nederlandse klanten benaderen. De onderneming bouwt voorts aan een specifieke oplossing voor callcenters.

Selma.ai kan rekenen op een paar grote namen als klant: Schoenen Torfs , speelgoedwinkelketen Fun, concertorganisator Tele Ticket Service, Joker Reizen, callcenter B-Connected en verlichtingsspecialist DMLights.

Stijn De Knop, COO van Torfs, licht toe: “Bij Torfs gebruiken we Selma om de brug te slaan tussen gegevens en marketingacties. Wij zijn er van overtuigd dat onze investering in deze technologie ons een intelligentere doelgerichte marketing oplevert en aldus een betere relatie met onze klanten.”

Selma is een virtuele intelligente Data Scientist die het werk van de marketeer verlicht en hem vervelende routinetaken uit handen neemt. Selma analyseert de datastromen en smeedt ze om tot bruikbare marketing intelligence. De naam Selma is gebaseerd op de term Self learning Marketing Assistant. Selma evalueert zichzelf constant en experimenteert met nieuwe manieren van analyseren. Op die manier leert het systeem nieuwe en efficiëntere manieren kennen om de markt van de gebruiker in kaart te brengen en campagnes te ondersteunen.

Dankzij Selma wordt een onderneming ook onafhankelijk van massamarketing-bedrijven. Niet alleen heeft de gebruiker dankzij het intelligente systeem een veel nauwkeuriger zicht op zijn eigen unieke markt en klanten, maar tegelijk zijn de gegevens ook afgeschermd van andere partijen en concurrenten. Aangezien de relatie met de klant de hoeksteen is van een onderneming, is dit element van onschatbare waarde.

Over Selma.ai NV (www.selma.ai)
Selma.ai NV is een jonge Belgische onderneming, opgericht in 2016 en expert in marketing automation en predictive analytics. Het bedrijf brengt met Selma haar eerste product op de markt; een oplossing voor marketeers om hun data moeiteloos te benutten.
Contact: Dhr. Samuel Van den Bergh, CEO;telefoon: +32 470 85 35 55; email: Samuel@selma.ai


Over BAN Vlaanderen (www.ban.be)
BAN Vlaanderen vzw is hét platform waar kapitaalzoekende ondernemers en privé-investeerders elkaar vinden om via kapitaalinbreng en kennisoverdracht deze ondernemers een traject te laten afleggen naar succes van hun onderneming en de verdere ontwikkeling van onze kenniseconomie. Via een coördinator in elk van de zeven lokale antennes kunnen zowel ondernemers als investeerders in het netwerk binnenkomen, waarna op discrete wijze investeringsprojecten worden gepresenteerd via anonieme projectfiches en presentaties op matching events. Ook heeft BAN Vlaanderen de portal www.angel4me.be in de markt gezet om kapitaalzoekende bedrijven op efficiënte wijze met investeerders in contact te brengen. Momenteel telt BAN Vlaanderen 225 leden waaronder ook enkele VC-fondsen en presenteert jaarlijks meer dan 100 geselecteerde projecten. Dit resulteert in 20 à 30 effectieve investeringen jaarlijks.
Contact: Dhr. Reginald Vossen; telefoon: +32 11 87 09 11; email: r.vossen@ban.be