Business Angels van BAN Vlaanderen stappen in initiatief voor gezond, dagvers en duurzame kant-en-klare maaltijden.

“Dagvers CVBA” levert weldra eerste maaltijden in Antwerpen en wil daarna uitbreiden naar andere steden en markten



Antwerpen, 22 maart 2017 – Twee Business Angels van Business Angels Netwerk Vlaanderen (BAN Vlaanderen) stappen met kapitaal, raad en daad in de jonge Antwerpse onderneming Dagvers CVBA. Het bedrijf, opgericht met eigen kapitaal en met ondersteuning van de Vlaamse overheid, is een initiatief van een aantal Antwerpse ondernemers en professionals. Zij stelden een grote vraag vast naar gezonde bereide maaltijden voor gezinnen die geen tijd hebben om zelf vers te koken. De inbreng van de Business Angels moet de onderneming nu mee klaarmaken om in mei van start te gaan in de stad Antwerpen en later ook andere steden aan te boren en aldus te groeien en te diversifiëren.

Gunstig online onderzoek

Dagvers zette in september 2016 een online onderzoek op om te peilen naar de vraag. Deze crowdsourcing leverde waardevolle kennis op om het concept te verfijnen en klaar te maken voor de markt. Eind vorig jaar zetten de initiatiefnemers vervolgens een reward based crowdfunding op: tegelijk een reële check naar de leefbaarheid.

Reward based crowdfunding succes

Dagvers haalde ruim zijn doelstelling van 10.000 euro en in januari 2017 besloten de initiatiefnemers de onderneming op te starten. Begin maart ging Dagvers van start als CVBA en vandaag wordt alles klaargemaakt voor de lancering van de online verkoop en de eerste leveringen voor de regio Antwerpen, voorzien de eerstkomende maanden.

Bolero Crowdfunding – aandelen voor het grote publiek

Op woensdag 15 maart jl. lanceerde Dagvers zijn financiële crowdfunding voor het grote publiek. Door aandelen te kopen in Dagvers kan ook de particuliere financiële investeerder participeren in de CVBA mét een fiscaal voordeel van 45% dankzij de nieuwe Tax-shelter voor startende ondernemingen.

Dagvers wil langs deze weg minimaal 100.000 euro tot maximaal 250.000 euro ophalen om mee de start van de onderneming te ondersteunen. Na 5 dagen staat de teller reeds op 13 % van het beoogde bedrag. De campagne loopt in totaal 60 dagen.
Een eerlijk rendement voor de inbreng staat centraal. Dagvers wil duurzame winst realiseren voor alle aandeelhouders. De Bolero-investeerders stappen in voor minimaal 5 aandelen van 100 euro, of maximaal 50.
Inge De Clerck, initiatiefneemster en woordvoerster van Dagvers legt uit: “We stellen uit onze eigen ervaring en uit de bevraging vast dat gezinnen gezonde maaltijden willen, ook al hebben ze geen tijd om zelf te koken. De vraag naar duurzaam, biologisch en lokaal voedsel blijft toenemen. En tegelijk zien we dat de trend om online voedsel te bestellen bij lokale producenten stilaan helemaal mainstream wordt. Wij zijn de eerste en enige die al deze aspecten kunnen aanbieden in één concept.”



Samenwerking met lokale bioboerderijen

Dagvers produceert alleen dat wat de klanten voor vastgelegde dagen bestellen en werkt met dagverse biologische ingrediënten. Verschillende lokale bioboerderijen en CSA's (Community Supported Agriculture) staan achter het verhaal en voor de levering kan de onderneming rekenen op een logistieke partner die ook duurzaamheid hoog in het vaandel draagt.
De primaire doelgroep voor Dagvers zijn particulieren, overwegend hoger opgeleide vrouwen tussen de 20 en 55 jaar. Maar daarnaast richt het bedrijf zich ook op ondernemingen die de work-life balance van hun medewerkers willen stimuleren. Levering gebeurt aan huis, op het werk of via een afhaalpunt.

“Wij zijn erg verheugd met het kapitaal en de steun van de twee Business Angels", gaat De Clerck verder. "Zonder hun inbreng was er geen sprake van Dagvers. We zijn ook erg blij vast te stellen dat de business angels niet investeren omwille van beoogde quick wins, maar wel omwille van een duurzaam rendement op lange termijn. Naast geld brengen ze ook heel waardevolle knowhow in, wat het succes van Dagvers verder zal verzekeren”.
Voor Reginald Vossen, Algemeen Directeur BAN Vlaanderen is Dagvers een sterk voorbeeld van samenwerking tussen business angels en de crowd, waarbij het voortaan mogelijk wordt om dankzij de nieuwe Tax shelter- richtlijn, samen te investeren in beloftevolle ondernemingen.

Over Dagvers CVBA


DAGVERS staat voor gezonde, kindvriendelijke en biologische kant-en-klaarmaaltijden gemaakt met biologische ingrediënten, geproduceerd in een korte keten en gemakkelijk duurzaam geleverd. Daarnaast wil DAGVERS een werkplaats zijn voor de kwetsbaren op de arbeidsmarkt en een positieve impact genereren op mens- en milieugebied. Uit de crowdsourcing (online enquête) in oktober 2016 bleek uit de antwoorden van meer dan 500 respondenten dat er een duidelijke vraag was naar dit aanbod. De reward bases crowdfunding die in december 2016 werd gehaald bevestigde de vraag van de markt. In maart 2017 werd vervolgend de CVBA opgericht.

Over BAN Vlaanderen (www.ban.be)
BAN Vlaanderen vzw is hét platform waar kapitaalzoekende ondernemers en privé-investeerders elkaar vinden om via kapitaalinbreng en kennisoverdracht deze ondernemers een traject te laten afleggen naar succes van hun onderneming en de verdere ontwikkeling van onze kenniseconomie. Via een coördinator in elk van de zeven lokale antennes kunnen zowel ondernemers als investeerders in het netwerk binnenkomen, waarna op discrete wijze investeringsprojecten worden gepresenteerd via anonieme projectfiches en presentaties op matching events. Ook heeft BAN Vlaanderen de portal www.angel4me.be in de markt gezet om kapitaalzoekende bedrijven op efficiënte wijze met investeerders in contact te brengen. Momenteel telt BAN Vlaanderen 225 leden waaronder ook enkele VC-fondsen en presenteert jaarlijks meer dan 100 geselecteerde projecten. Dit resulteert in 20 à 30 effectieve investeringen jaarlijks.
Contact: Dhr. Reginald Vossen; telefoon: +32 11 87 09 11; email: r.vossen@ban.be

Over KBC Bolero Crowdfunding (www.bolero-crowdfunding.be)


KBC was de eerste bank en online broker ter wereld die zelf een crowdfundinginitiatief startte. KBC brengt ondernemend investerend België zo goed mogelijk met elkaar in contact om zo bij te dragen tot meer innovatie en ondernemerschap. In 2013 startte KBC als eerste met een eigen incubator (Start-it@KBC). Samen met haar partners begeleidde KBC al meer dan 400 startende ondernemers. Daarnaast beschikt KBC met Bolero over een online beleggingsplatform met ervaren beleggers die op zoek zijn naar investeringsopportuniteiten. Met het crowdfundingplatform www.bolero-crowdfunding.be slaat KBC een brug tussen investeerders en jonge ondernemers.
Contact: Dhr. Koen Schrever; telefoon: +32 2 429 04 10; email: koen.schrever@kbcsecurities.be

Voor meer informatie en contact media
PR & Communication: Benita Dreesen - GSM: +32 498 12 6001 - email: Benita@bentleye.eu