Twikey haalt één miljoen euro op bij een aantal Vlaamse Business Angels en het AAA-fonds!

Vier op vijf Belgen betaalt zijn facturen via domiciliëring, ondanks de papieren rompslomp. Twikey wil dat elektronisch doen. Eén miljoen euro moet de start-up internationaal doen doorbreken.
Advertentie

Dominique Adriansens, stichter en CEO van Twikey, ontvangt ons bijna verontschuldigend in een anonieme co-workingspace in het Gentse. ‘Tot nu toe hebben we nog niet echt een kantoor nodig gehad. Ons platform is vanuit de garage ontwikkeld’, zegt de ondernemer die 15 jaar lang software schreef voor Isabel, het Belgische bancaire systeem voor bedrijven. Samen met vennoot Koen Serry stond hij mee aan de wieg van Isabel en Zoomit, een online applicatie waarmee je digitaal facturen kan beheren en betalen.

Een paar jaar geleden zagen de twee meer potentieel in domiciliëringen, waarbij je een bedrijf het mandaat geeft om periodiek een verschuldigde som van de rekening te halen. Die markt stond door de nieuwe SEPA-regels immers voor een aardverschuiving. ‘Tot drie keer toe klopten we met ons plan voor een elektronisch domiciliëringsplatform aan bij Isabel, maar men zag er geen potentieel in. Dus zijn we voor onszelf begonnen met de steun van de Belgische banken.’

Negen keer goedkoper

Vandaag gebeurt het afsluiten van zo’n domiciliëringscontract nog steeds op papier, met alle gevolgen van dien. ‘De afhandeling kan vijf weken tot acht maanden duren, want een foutje bij de verwerking is snel gemaakt. Vroeger moest je zelfs met het aanvraagformulier nog langs de bank.’

Dat verklaart waarom België een achterstand heeft tot bijvoorbeeld Nederland. ‘In ons land zijn er een kleine 14.000 bedrijven bezig met domiciliëringen, wat zo’n 31 miljoen individuele mandaten betekent. Maar in Nederland hebben we het al snel over 140 miljoen mandaten en in Duitsland 600 miljoen. Met 550.000 bedrijven is het potentieel in Europa gigantisch.’

In 2014 stond het platform op punt en werden de eerste klanten binnengehaald. Vandaag telt de start-up onder meer Weight Watchers, Standaard Boekhandel, De Persgroep en een aantal leasingmaatschappijen en webshops tot zijn klanten. In Nederland haalde Twikey onlangs MyOrder binnen als klant, de populaire betaalapp die een aantal jaar geleden werd opgekocht door Rabobank.
Het toont het potentieel van domiciliëringen, een betaaloplossing die door veel hippe start-ups in het fintech-wereldje volkomen genegeerd wordt. ‘De meeste online of mobiele betaaloplossingen, zelfs Apple Pay, zijn gebouwd op betaal- of kredietkaartsystemen als Visa, of Maestro. Nu moet je weten dat die systemen tot negen keer duurder kunnen zijn dan domiciliëringen.’

Muisklik

Twikey laat bedrijven en consumenten toe om een domiciliëringsmandaat online met een paar muisklikken af te wikkelen. Het systeem communiceert vlot met de belangrijkste boekhoud- en CRM-pakketten en de systemen van de grootbanken. Nog een voordeel is dat het geld onmiddellijk op de rekening van het bedrijf belandt. Twikey is enkel een tussenpersoon die de administratieve en technische afhandeling voor zich neemt. Ook de consument haalt er voordeel uit. Van zodra hij één mandaat via het systeem heeft opgestart, kan hij inloggen op het platform om al zijn mandaten te beheren.

Om internationaal door te breken haalt Twikey één miljoen euro op bij een aantal Vlaamse business angels en het AAA-fonds, een samenwerking van PMV, ING België en BAN Vlaanderen. Het verse geld zal dienen om de groei in België en Nederland aan te zwengelen en de markt in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland aan te boren. In België moet de bedrijvenmarkt voor de bijl: ‘We richten ons op sociale secretariaten, leasingmaatschappijen en verstrekkers van tankkaarten. Ook daar is het nog al papier wat de klok slaat.’