Vlaamse starter zet innovatieve technologie voor betaling en beheer van facturen in de markt dankzij kapitaal van BAN Vlaanderen en PMV 

Groot Bijgaarden, 11 mei 2016 – De Vlaamse start-up Addocted ontvangt een kapitaalsinjectie door leden van Business Angels Netwerk Vlaanderen en een bijhorende Kmo-cofinanciering van de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV. Addocted is ontwikkelaar van de nieuwe app POM die het gezinnen mogelijk maakt facturen te plannen en te betalen. Het gaat om een kapitaalinjectie van 325.000 €, waarvan de business angels de helft voor hun rekening nemen en PMV het saldo inbrengt. De extra financiering zal in de eerste plaats aangewend voor verdere R&D en voor marketing via PR, affiches en online advertenties.

POM (kort voor Peace of Mind) is een gratis app die gezinnen en kleine ondernemers toelaat hun facturatie te organiseren, te betalen en te bewaren. De app maakt handig gebruik van de multimediale mogelijkheden van een moderne smartphone en helpt de gebruiker zijn facturatie beter en efficiënter te plannen en de leverancier om sneller betalingen te ontvangen. De idee is om de gebruiker gemoedsrust te bieden op het vlak van zijn administratie; vandaar de commerciële naam 'Peace of Mind'.

Oprichters Johannes Vermeire en Tom Totté deden samen 10 jaar ervaring op in elektronische facturatie. Zoals vaak bij nieuwe ondernemingen, ontstond de idee voor POM uit de vaststelling dat het efficiënter en beter moest kunnen.

Johannes Vermeire: 'De bestaande applicaties boden geen volledige oplossing voor persoonlijke administratie. Wij vroegen ons af welke toegevoegde waarde we konden bieden. Wat heeft een gebruiker nodig om zijn administratie effectief te verbeteren; wat houdt een leverancier wakker op het vlak van facturatie? Vanuit die vragen hebben we een concept ontwikkeld.
POM is dus gegroeid vanuit een streven naar bruikbaarheid: een applicatie die alle soorten documenten kan verwerken en het complete proces van planning en organisatie, over betaling, verwerking en opslag kan begeleiden. En die tegelijk leveranciers zal helpen om sneller hun facturen betaald te zien."

De idee voor Addocted en de POM app krijgt begin 2014 concrete vorm wanneer de ondernemers twee partners weten te strikken die essentiële kennis en kunde voor de ontwikkeling en commercialisering kunnen leveren: technologieprovider B2Boost en reclame- en communicatiebureau Famous. Een eerste versie van de app begon in april 2015 aan een initiële testfase en leidde tot een rijpere versie in augustus, die op haar beurt getest werd tot in november van datzelfde jaar.

De ontwikkeling nam vrij veel tijd in beslag omdat de app tegelijk optimaal gebruiksgemak en maximale inzetbaarheid moest bieden. De app zelf is gratis en blijft gratis; de transactie wordt betaald door de facturerende partij, die hoe dan ook wint bij veel lagere facturatiekosten en snellere inning van facturen.

POM is vanaf heden te vinden in de gebruikelijke app stores. De onderneming gaat vanaf 17 mei van start met een actieve media- en reclamecampagne om het product naambekendheid te geven en ingang te laten vinden bij zo veel mogelijk gebruikers.