BAN Vlaanderen helpt innovator Pure Value aan fondsen

Vlaamse starter in retailpromoties wil nieuwe standaard opzetten voor productie en hergebruik POS-displays

Sint Amands, 15 juni 2018 - De Belgische starter Pure Value trekt in een eerste en tweede kapitaalronde in totaal 450.000 euro nieuwe werkingsmiddelen aan door de instap van Business Angels van BAN Vlaanderen. De fondsen zullen dienen om de productie en verkoop van Pure Value's innovatieve product Proteus Smart Display op kruissnelheid te brengen. Proteus is een nieuw hoogtechnologisch concept voor Point of Sales promotie dat de komende vijf jaar moet uitgroeien tot een wereldwijde standaard.

Pure Value oprichters Bram van Schijndel, Geert Marivoet en Sandy Defauw ontmoetten elkaar eind 2015 en hadden eenzelfde visie over milieu, logistiek en retail. De ondernemers waren tot de vaststelling gekomen dat in de retailsector massa's karton verspild worden aan displays die eenmalig gebruikt worden en dan in de afvalketen terechtkomen. Vanuit hun gedeelde passie voor het milieu besloten ze een innovatief product te ontwikkelen.

Bram van Schijndel legt uit: 'we hebben de koppen bij elkaar gestoken in co-creatie sessies met een aantal grote retailers waaronder Delhaize, Carrefour, en merken als Coca-Cola, Unilever, P&G, Henkel, enz,…en dit met professionals uit diverse disciplines zoals supply chain, verkoop en marketing. Daaruit is de idee ontstaan om een slim standaardproduct te ontwikkelen dat flexibel ingezet kan worden en dat waardevolle informatie oplevert omtrent de effectiviteit en rentabiliteit van een promo.'

Vanuit die inzichten zijn de ondernemers aan de slag gegaan met de ontwikkeling van wat Proteus zou worden: een systeem dat aan al deze criteria voldoet. Het is opvouwbaar, telescopisch en modulair, heeft standaard afmetingen en kan geconfigureerd worden naar vorm en grootte van het product. Einde 2016 was het prototype klaar en heeft Pure Value een wereldwijd patent genomen.

 

Aangezien Pure Value een wereldwijde standaard wil worden voor promo-displays, besloot het ook op zoek te gaan naar slimme technologie die niet alleen de effectiviteit van de promo's, maar ook het hergebruik en de traceerbaarheid meet.

De ondernemers vonden deze technologie bij Ahrma, een bedrijf dat innovatieve smart pallets produceert en vermarkt via een rental/pool model, dat een transponder ontwikkelde voor het meten en verzenden van data zoals temperatuur, schokken, locatie etc. Samen zijn ze einde 2017 de joint venture Ahmra Proteus Pooling (APP) aangegaan en hebben ze de krachten gebundeld.

In deze joint venture treedt Ahmra op als Business Angel van BAN Vlaanderen om in samenwerking met PMV KMO-Co-financiering en eigen inbreng het noodzakelijke kapitaal te verzamelen om verdere stappen te kunnen zetten naar implementatie van de Proteus smart display. Op deze manier verkreeg Pure Value naast de investeringen in het kapitaal van de onderneming ook nog 400.000 euro bij elkaar via een achtergestelde lening om supply chain testen verder te ondersteunen en om de productie voor een eerste verkoop op te starten. Kort daarna werd er een eerste maal een kapitaalsverhoging gedaan van 150.000 euro door kennisinvesteerders die deel uitmaken van de board of inspirations van Pure Value.

Begin 2018 was de tijd rijp om Pure Value in de markt te lanceren en begonnen de ondernemers aan een tweede kapitaalsronde. Business Angels Stijn en Stan Lowette van Investeringsmaatschappij Kambukka Holding stappen in het bedrijf en werd het kapitaal verhoogd met 250.000 euro. Daarnaast werd ook Philip Spriet opgenomen als investeerder in dit verhaal en deze laatste bracht 50.000€ in. Deze fondsen zullen ingezet worden om de massaproductie en de go-to-market op kruissnelheid te brengen.
De grote lancering wordt gepland voor 1 september 2018 wanneer de producten massaal beschikbaar worden in de markt. Pure Value hanteert 2 modellen: een toepassing voor eigen gebruik waarbij de klant de items aanschaft en daarnaast een sharing model waarbij items roteren al naar gelang van de behoefte. Bij het laatste model komt het belang van de technologie uiteraard des te sterker uit de verf. Dankzij de steun van onze huisbank maken we de cirkel rond en kunnen we nu voluit samen met de markt onze gezamenlijke doelstellingen nastreven.
Pure Value wil uitblinken op 3 vlakken:

  • Smart: 200% meer rendement uit displays halen dan op de klassieke manier. Dankzij de technologie en vakkennis weet de retailer voortaan wat de klant wil en koopt;
  • Sustainable: de ambitie om niet minder dan een miljard kilogram karton te besparen door het hergebruik van items. Geen afval dus met als nevenresultaat een neutrale CO2- keten;
  • Together: samen met merken en retailers de komende vijf jaar een nieuwe wereldwijde standaard opzetten voor het delen en hergebruiken van displays.

Het orderboekje is intussen al mooi gevuld dankzij samenwerking met distributeurs in diverse landen. De Benelux lancering van het sharing model in september gebeurt in samenwerking met de merken en retailers die er vanaf het begin af aan bij betrokken waren. 

Over Pure Value (www.purevalue.be)

Pure Value is een innovatieve start-up actief in de sector van marketing displaymateriaal. Het bedrijf ontwikkelde Proteus Smart Display, een herbruikbare display met geïntegreerde technologie voor een meer sustainable en efficiënte supply chains voor de retailmarkt.

Contact: Geert Marivoet - CEO  - Telefoon: +32 (0)472 64 45 21 - Email: geert@purevalue.be

Over BAN Vlaanderen 

BAN Vlaanderen vzw is hét platform waar kapitaalzoekende ondernemers en privé-investeerders elkaar vinden om via kapitaalinbreng en kennisoverdracht deze ondernemers een traject te laten afleggen naar succes van hun onderneming en de verdere ontwikkeling van onze kenniseconomie. Via een coördinator in elk van de 7 contactpunten kunnen zowel ondernemers als investeerders in het netwerk binnenkomen, waarna op discrete wijze investeringsprojecten worden gepresenteerd via anonieme projectfiches en presentaties op matching events. Ook heeft BAN Vlaanderen de portal www.angel4me.be in de markt gezet om kapitaalzoekende bedrijven op efficiënte wijze met investeerders in contact te brengen. Momenteel telt BAN Vlaanderen 230 leden waaronder ook enkele VC-fondsen en presenteert jaarlijks meer dan 100 geselecteerde projecten. Dit resulteert in 20 à 30 effectieve investeringen jaarlijks.

Contact: Reginald Vossen - Telefoon: +32 11 87 09 11 - Email: r.vossen@ban.be

Sluiten

Opgelet!

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfgedrag te verbeteren.
Bepaalde functionaliteiten zijn afhankelijk van deze cookies.
Indien u meer informatie wilt over onze cookie policy kan dat door deze pagina te raadplegen.