Business Angels van BAN Vlaanderen stappen mee in medtech start-up met sociale missie

INGA Wellbeing maakt aangename en comfortabele kleren voor patiënten die een lange behandeling ondergaan

21 december 2018 – De Britse start-up INGA Wellbeing Ltd. haalt 238.000 euro op door een management buy-in, kapitaal van vier investeerders, beurzen en een converteerbare obligatie. INGA Wellbeing verkoopt mooie aangepaste kledij voor mensen die een medische behandeling ondergaan. De onderneming met Britse en Belgische medewerkers werkt samen met modeontwerpers om patiënten een waardig en praktisch alternatief te bieden voor het ziekenhuisschortje. Het kapitaal en de expertise zullen dienen om het aanbod uit te breiden en de marketinginspanningen te verbreden.



INGA Wellbeing werd opgericht uit de persoonlijke ervaringen van oprichters Claire Robinson en Nikla Lancksweert wier moeders het gevecht aangingen tegen kanker. Samen met modeontwerpster Fiona Mc Greal ontwikkelden ze een kledinglijn die tegelijk praktisch is en de patiënt comfort en waardigheid biedt. De kleren zijn geschikt voor alle patiënten, maar in het bijzonder voor mensen met kanker, chronische aandoeningen of die een revalidatie ondergaan. De lijn wordt verkocht via een webshop gerund vanuit het VK en via de kleinhandel. De seed ronde moet de onderneming in staat stellen haar ambities waar te maken en het aanbod en de markt uit te breiden. Het gaat om een totaal van 238.000 euro en tegelijk worden het management team en de Raad van Bestuur uitgebreid.

Medeoprichtster Nikla Lancksweert legt uit: “Dankzij deze eerste financieringsronde halen we kapitaal en expertise in huis en breiden we ons netwerk uit. INGA Wellbeing maakt nu ook deel uit van een complete gemeenschap van medische technologie-startups en sociale ondernemingen. Onze geloofwaardigheid en slagkracht zijn hiermee in belangrijke mate versterkt en toegenomen.”

Onderzoek toont aan dat, wanneer patiënten onaangepaste kleding zoals ziekenhuisschortjes of pyjama’s dragen, zich vaak zieker gaan voelen en gedragen. Dit proces wordt ‘deconditioning’ genoemd en heeft vooral invloed op oudere patiënten met als gevolg een vermindering van spiermassa, minder eetlust en bijkomende infecties. De kledinglijn van INGA Wellbeing zorgt ervoor dat patiënten meer wandelen en zich socialer gaan gedragen, wat het mentale, emotionele en lichamelijke herstellingsproces alleen maar ten goede komt.

INGA Wellbeing heeft klanten over de hele wereld en slaagde erin om belangrijke internationale prijzen in de wacht te slepen en aanwezig te zijn in internationale Tv-programma’s zoals NPR en BBC’s Radio 4 Woman’s Hour. Het bedrijf kreeg de afgelopen jaren media attentie van magazines zoals UK’s Good Housekeeping magazine en Belgische medische en lifestyle magazines.

Over INGA Wellbeing (www.ingawellbeing.com)

 

INGA Wellbeing Ltd, opgericht in het Verenigd Koninkrijk in 2016 is een vooruitstrevend social enterprise, actief in het ontwerpen en de commercialisatie van aangename en functionele kleding voor patiënten.

Contact: Nikla Lancksweert - telefoon: +32(0)485 478 818 - email: nikla@ingawellbeing.com

 

Sluiten

Opgelet!

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfgedrag te verbeteren.
Bepaalde functionaliteiten zijn afhankelijk van deze cookies.
Indien u meer informatie wilt over onze cookie policy kan dat door deze pagina te raadplegen.