BAN Vlaanderen realiseert met OneBonsai haar 400-e deal

Deze mijlpaal bewijst opnieuw haar onmisbare rol als financieringsplatform voor jonge en startende bedrijven

Virtual Reality (VR)- specialist OneBonsai voert een belangrijke kapitaalverhoging door. Twee business angels van Business Angels Netwerk (BAN) Vlaanderen stappen mee aan boord en brengen samen € 200.000 in. Daarnaast zorgen twee extra investeerders voor een bijkomende financiële injectie van € 100.000 wat het totaal op € 300.000 brengt. Dit extra kapitaal moet het bedrijf in staat stellen om de Europese markt verder te bewerken en het bestaande sales- en ontwikkelingsteam uit te breiden.

OneBonsai

OneBonsai werd in 2013 opgericht als ontwikkelaar van Web & Apps maar begreep al snel dat het ontwikkelen van opleidingen in VR heel wat potentieel met zich meebracht. In 2017 werden de eerste stappen gezet via een consultancy-model voor VR oplossingen. Al vlug bood OneBonsai op maat oplossingen aan voor de industrie, met specifieke aandacht voor trainingen in VR. Nu gaat het bedrijf een volgende fase in, en biedt het ook industriële veiligheidstrainingen aan, zoals trainingen rond het gebruik van brandblussers en opleidingen voor medisch personeel. Deze technische kennis en de mogelijkheden die VR biedt rond opleidingen op afstand, zorgden ervoor dat OneBonsai in de Covid-19 periode de perfecte oplossing kon aanbieden aan haar klanten.

Om de investering voor de klant nog aantrekkelijker te maken biedt OneBonsai nu haar VR trainingen aan gebaseerd op het SaaS-model (Service as a Software) en een maandelijkse fee. De klanten zijn grote spelers in de gezondheidszorg, in warehousing, defensie en in de maakindustrie. Het bedrijf surft mee op een nieuwe maar sterk groeiende markt en wist haar omzet jaar-op-jaar verder te verhogen. Deze omzet verdrievoudigde in 2019, terwijl het aantal vaste medewerkers groeide van 2 (in 2019) tot 10 medewerkers vandaag.

Voor BAN Vlaanderen betekent OneBonsai het afsluiten van een 400e deal, een absoluut Europees record.

BAN Vlaanderen kende in haar vijftienjarig bestaan een duurzame groei; sinds haar opstart in 2004 werden er binnen BAN Vlaanderen 1506 projecten voorgelegd aan investeerders met een gemiddelde financieringsaanvraag van € 413.600. Het totaal door business angels geïnvesteerd bedrag in jonge bedrijven ligt op ongeveer € 60 miljoen in de eerste ronde (vervolgfinancieringen niet meegeteld).  Omdat business angels vaak de deur openen naar bijkomende co-financiering door andere spelers, wordt de totale financiering die hierdoor vrijkomt ingeschat op ca. € 300 miljoen. Vooral spelers in ICT en diensten (resp. 35% en 16%), van dichtbij gevolgd door een snel groeiende gezondheidssector, weten de weg naar BAN Vlaanderen te vinden.

Voor jonge ondernemingen blijkt de toegevoegde waarde van business angels, de ervaring, kennis en het netwerk dat zij inbrengen, vaak een cruciaal element in hun groei. Om dit nog beter te kaderen ontwikkelde BAN Vlaanderen in 2019 een nieuwe ‘WISE’-strategie, die erop gericht is om de slimste synergie te bewerkstelligen tussen expertise, kapitaal en ondernemerschap.

Studenten van UHasselt voerden begin dit jaar een empirische studie uit bij 423 bedrijven die gedurende de periode 2009-2013 gepitcht hebben aan business angels van BAN Vlaanderen. Daarnaast werd voor de bedrijven die een deal tekenden, een bijkomende analyse opgemaakt per jaar na de financiering en over een looptijd van 8 opeenvolgende jaren.

Deze studie bij BAN Vlaanderen-dossiers, bewijst aan de hand van neergelegde cijfers dat de instap van een business angel een groeiende positieve impact heeft op de meetbare prestaties van de gefinancierde bedrijven. Deze positieve impact neemt verder toe naarmate de business angel langer aan boord is.

“Een duurzame samenwerking en groeitraject dus, waarvan parameters als Immateriële Vaste Activa aanwijzen dat het groeiverschil reeds na 4 jaren uitgesproken is en verder toeneemt. Business angels van BAN Vlaanderen bewijzen opnieuw hun belangrijke rol voor die waardevolle bedrijven in ons Vlaamse weefsel die gericht zijn op innovatie, kenniscreatie en duurzame economische groei,” aldus Vossen.

 

Over OneBonsai (www.onebonsai.com)

OneBonsai is een innovatieve Belgische start-up, actief in het ontwikkelen van op maat projecten en bedrijfstrainingen en gebruik makende van Virtual Reality (VR).  Contact: Evarest Schoofs – CEO ; telefoon: +32 478 262 357; email: evarest@onebonsai.com


Over BAN Vlaanderen (www.ban.be)

BAN Vlaanderen vzw is hét platform waar kapitaalzoekende ondernemers en privé-investeerders elkaar vinden om via kapitaalinbreng en kennisoverdracht deze ondernemers een traject te laten afleggen naar groei en succes. BAN Vlaanderen zet in op hoge kwaliteit en toegevoegde waarde. Onder het motto ‘a Wise Deal with Wise Money’ werd een strategie ontwikkeld die erop gericht is om de slimste synergie te bewerkstelligen tussen expertise, kapitaal en ondernemerschap.

BAN Vlaanderen kan rekenen op de expertise en steun van een bijzonder sterk nationaal en internationaal netwerk van business angels, succesvolle ondernemers en ondernemende financiers. De ultieme doelstelling is steeds om tot de beste overeenkomst te komen tussen onderneming en markt enerzijds en ervaring en expertise van de business angel anderzijds.

 

Deel dit nieuwbericht

Gerelateerde artikels